Suszec, dnia 27.07.2012 r.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
ZPU.271.1.18.2012
PYTANIA I ODPOWIEDZI NA PYTANIA
dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na udzielenie zamówienia publicznego pn. „Przebudowa ulicy Zacisze w Kobielicach”
W związku z pismem wykonawcy o udzielenie odpowiedzi na poniżej przedstawione pytania związane z przygotowaniem oferty na realizację w/w zadania, zamawiający, na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 3) oraz ust. 2 ustawy Prawo zamówień udziela następujących, wiążących dla wykonawców wyjaśnień, które udostępnia na stronie internetowej, bez ujawniania źródła zapytania:
Pytanie 1.
Czy w sytuacji przedłużenia procedury przetargowej i późniejszego podpisania umowy istnieje możliwość wydłużenia umownego terminu końcowego robót określonego na dzień 19.10.2012?
Odpowiedź na pytanie 1:
Tak, zgodnie z postanowieniami określonymi w pkt. 20.2 ust. 2 lit. a) SIWZ:
„a) Możliwa jest zmiana terminu wykonania umowy, ze względu na: - przedłużenie procedury przetargowej”
Zwykłe czynności związane z kilkudniowym przesunięciem terminu składania ofert, np. ze względu na liczne pytania wniesione do postępowania i konieczność udzielenia wykonawcom dodatkowego czasu na wprowadzenie zmian w ofertach dokonanych przez zamawiającego w wyniku zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia i/lub treści ogłoszenia o zamówieniu, nie stanowią podstawy do wydłużenia umownego terminu końcowego robót określonego na dzień 19.10.2012 r.
Przedłużenie procedury przetargowej może nastąpić np. w przypadku konieczności przedłużenia terminu składania ofert i/lub podpisania umowy z uwagi na wniesione do postępowania odwołania.
Pytanie 2.
Czy w związku z realizowaniem zasady równego traktowania stron Zamawiający przewiduje możliwość naliczenia kary umownej za odstąpienie prze którąkolwiek ze strony za którą odpowiedzialność ponosi Zamawiający?
Odpowiedź na pytanie 2:
Z uwagi na treść art. 483 § 1 Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. wprowadzenie do umowy zapisów dotyczących zapłaty kary umownej przez Zamawiającego nie jest możliwe, gdyż świadczenie Gminy Suszec jest świadczeniem pieniężnym. Powołany powyżej przepis mówi iż: „Można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kara umowna).”
Pytanie 3.
Proszę sprecyzować zakres okoliczności/przyczyny, które będą miały wpływ na odstąpienie od umowy z winy Wykonawcy?
Odpowiedź na pytanie 3:
Nie jest możliwe teoretyczne, wyprzedzające omówienie wszystkich sytuacji faktycznych i prawnych, w których pojawić się może wina po stronie wykonawcy. W tym zakresie należy zapoznać się z poglądami doktryny prawa, orzecznictwem sądów, oraz obowiązującymi przepisami prawa.
Pytanie 4.
Czy ewentualne kary za opóźnienie w realizacji kontraktu oraz za usunięciu wad nałożone na Wykonawcę podlegają Kumulacji?
Odpowiedź na pytanie 4:
Zamawiający przewidział w § 10 SIWZ kary umowne na okoliczności tam wymienione. Wystąpienie okoliczności powodującej zapłatę kary umownej będą skutkowały jej naliczeniem.
Jeżeli dana sytuacja faktyczna w toku wykonywania zamówienia będzie wyczerpywała przesłanki naliczenia kary umownej z więcej niż jednego tytułu, to zamawiający musi naliczyć kary z wszystkich tych tytułów. W tym rozumieniu kumulacja kar umownych została przewidziana w umowie.
Wójt Gminy
Marian Pawlas