MENU

Przewodnik dla uczestników PROGRAMU OGRANICZENIA NISKIEJ EMISJI w Gminie Suszec-2008r.

Przewodnik   dla   uczestników  PROGRAMU   OGRANICZENIA   NISKIEJ    EMISJI                                         w Gminie Suszec - 2008r.  xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 INFORMACJE OGÓLNE O PROGRAMIE                                                                                  

Zasadniczym celem Programu Ograniczenia Niskiej Emisji jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery przez kotły na paliwo stałe zainstalowane w prywatnych domach jednorodzinnych. Ograniczenie tej emisji spowoduje poprawę stanu zdrowia i warunków życia mieszkańców oraz polepszenie walorów estetycznych regionu.

Program ten realizowany jest poprzez wymianę nieefektywnych źródeł ciepła na kotły efektywne i ekologiczne ( tj. retortowe               i gazowe).

Najważniejszą zaletą Programu jest to, że każdy uczestniczący w nim Inwestor otrzyma w formie dotacji częściowe pokrycie nakładów poniesionych przy realizacji inwestycji. Przykładowo: mieszkaniec realizujący w ramach Programu modernizację kotłowni (kotła wraz z osprzętem), otrzyma pomoc od Urzędu Gminy w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych inwestycji, ale nie więcej niż 7.000 zł.

Program realizowany jest przez Urząd Gminy Suszec ze środków pochodzących z pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Operatorem odpowiedzialnym za koordynację projektu i obsługę jego uczestników jest Bieruńska Fundacja Inicjatyw Gospodarczych, ul. Turystyczna 1, 43-155 Bieruń.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: www.bip.suszec.iap.pl lub pod numerem telefonu:

-  Operator: 032 324 25 08

-  Urząd Gminy:  032 449 30 70 -71

Pięć etapów sprawnej realizacji inwestycji w Programie ONE w gminie Suszec

 

ETAP I – Kwalifikacja ankiety (wniosku)

Ø       Potwierdź swoje  uczestnictwo w Programie ONE poprzez podpisanie  stosownego  oświadczenia  w Biurze Zamówień Publicznych   jeżeli  nie  jesteś  wpisany do Programu to  istnieje możliwość wpisania  się  na listę  rezerwową, poprzez  złożenie stosownej  ankiety.

Ø       W terminie wyznaczonym przez Operatora i uzgodnionym z Tobą Operator odwiedzi Twoją nieruchomość i stwierdzi czy spełnia ona kryteria uczestnictwa w programie i przygotuje dokumentację.

Ø       Wymiana kotłów odbędzie się w dwóch etapach tzn. mieszkańcy zakwalifikowani do etapu I są zobowiązani do wymiany kotła do dnia 30.08.2008r. zaś mieszkańcy z etapu II do dnia 15.10.2008r.

 

ETAP II - Zebranie i dostarczenie wymaganych dokumentów do Operatora

Będziesz potrzebował następujące dokumenty, których koszty uzyskania musisz pokryć sam (bez dofinansowania):

Ø       Oświadczenie o własności budynku lub pełnomocnictwo (w przypadku współwłasności budynku) podpisane przez wszystkich współwłaścicieli budynku do reprezentowania inwestora w ramach Programu            

Ø       Wstępną opinię kominiarską - oryginał    

Ø       Umowa na wywóz nieczystości stałych

Gdy zgromadzisz już wszystkie wymagane dokumenty, udaj się do Urzędu Gminy z tymi dokumentami do Biura Zamówień Publicznych (najpóźniej  do dnia podpisania umowy).

 

Koniec etapu II.  Przed  przejściem do kolejnego etapu,  z listy  dostępnej   w   Urzędzie Gminy  i  na stronie

internetowej, musisz wybrać wykonawcę wymiany kotła

Ø       W dniu 19.04.2008r. (sobota ) w godz. od 9.00 do 14.00 na Parkingu Odnowy  w Suszcu przy ul. Szkolnej                (obok szkoły) odbędzie się  wystawa  urządzeń grzewczych.

Ø       Skontaktuj się z dowolną liczbą Wykonawców zakwalifikowanych na liście do wymiany kotłów.

Ø       Poproś ich o określenie oferty cenowej i terminu realizacji.

Ø       Wybierz jednego Wykonawcę, który oferuje najlepsze dla Ciebie warunki do wymiany kotła w Twoim domu i który sporządzi kosztorys.         

 

Etap III - Umowa trójstronna

1.       Wybrany przez Ciebie Wykonawca:

Ø       Odwiedzi twój budynek oraz sporządzi protokół z inwentaryzacji

Ø       Przedstawi kosztorys ofertowy wraz z załącznikami oraz zakresem niezbędnych do wykonania prac.      

Zaakceptowany przez Ciebie kosztorys przekaż do Urzędu Gminy (Biuro Zamówień Publicznych),w terminie:

a) do dnia  30.05.2008r. -  mieszkańcy zakwalifikowani do etap I,

b)  do dnia 15.07.2008r.- mieszkańcy zakwalifikowani do etap II.

 Kosztorys ofertowy może obejmować tylko elementy wskazane jako koszty kwalifikowane.

 

 

 

 

(WYKAZ  KOSZTÓW  KWALIFIKOWANYCH)

 

1.        Zakres kosztów kwalifikowanych wyszczególniony zostanie w kosztorysie, sporządzonym przez OPERATORA.

2.        Koszty kwalifikowane  to  w szczególności:

a)                  demontaż starego źródła ciepła,

b)                  zakup i montaż nowego źródła ciepła,

c)                  zakup i montaż niezbędnej armatury: czopuch, pompa obiegowa, zawory przelotowe i zwrotne, zawór trój-/czwór-drogowy, manometr, termometr, wkład kominowy tylko w przypadku kotła gazowego, zespół rurowy, izolacja rurociągów, osprzęt niezbędny do zainstalowania nowego źródła ciepła.

3.        W przypadku elementów nie wymienionych w pkt 2 zakres kosztów kwalifikowanych będzie ustalany indywidualnie przez operatora oraz inspektora nadzoru, w zależności od przedstawionych rozwiązań i uwarunkowań technicznych.

4.        Wszelkie pozostałe koszty konieczne do poniesienia przez inwestora w celu prawidłowej realizacji programu uznaje się za niekwalifikowane. Za koszty niekwalifikowane uznaje się m.in.:

a)       wykonanie projektu budowy lub projektu przebudowy instalacji gazowej, wykonanego przez firmę posiadającą stosowne uprawnienia,

b)       uzyskanie pozwoleń niezbędnych przy wykonywaniu poszczególnych działań objętych programem (pozwolenie na budowę, zawiadomienie o rozpoczęciu oraz zakończeniu robót budowlanych),

c)       zlecenie sporządzenia wstępnej opinii kominiarskiej przez uprawnionego kominiarza oraz wykonanie zaleceń wskazanych w ww. opinii,

d)       wykonanie robót budowlanych lub towarzyszących, niezwiązanych bezpośrednio z celem programu, np. montaż lub wymiana naczynia wzbiorczego dla kotłów na paliwa stałe, wymiana grzejników itp.

e)       zakup i montaż podgrzewacza pojemnościowego (bojlera, zasobnika c.w.u.) w przypadku montażu kotła centralnego ogrzewania,

f)         budowa, przebudowa bądź remont przewodu kominowego,

g)       zakup i montaż automatyki pokojowej i pogodowej - nie będącej elementem układu sterującego bezpośrednio przy kotle, itp.

W przypadku kosztów niekwalifikowanych realizację zadań musisz ustalić z Wykonawcą na zasadach odrębnej umowy.       

2.       Zatwierdzenie przez Operatora kosztorysu.            

3.       Podpisanie umowy trójstronnej pomiędzy Inwestorem, wybranym przez niego Wykonawcą  i Urzędem Gminy Suszec. Datę, miejsce i termin podpisania umowy ustali z Tobą pracownik Biura Zamówień Publicznych.

 

Etap IV - Realizacja projektu

Dokonaj   wpłaty    na   konto  Wykonawcy   wynagrodzenie  w  wysokości wynikającej z różnicy pomiędzy

wynagrodzeniem całkowitym, a   wysokością dofinansowania w następujących terminach:

-              50%    w terminie 7 dni od podpisania umowy.

-                              pozostałe 50 %  w terminie  7 dni  przed datą rozpoczęcia realizacji przedmiotu  umowy.  W przypadku   stwierdzenia   braku wpłaty w dniu rozpoczęcia robót, Wykonawca odstąpi od wymiany kotła, a Inwestor zostanie  wykreślony  z listy. Wpłata,  która została dokona po podpisaniu umowy  z tytułu  odstąpienia od umowy  i narażenia na poniesienie kosztów przez Wykonawcę nie zostanie zwrócona Inwestorowi.

 

Przed rozpoczęciem prac, na swój koszt, musisz:

 

Ø        Zlecić  sporządzenie wstępnej opinii kominiarskiej przez uprawnionego kominiarza oraz wykonanie zaleceń wskazanych w ww. opinii,

Ø        Zlecić na swój koszt wykonanie instalacji elektrycznej w celu podłączenia kotła,

Ø        Instalacje centralnego ogrzewania przystosowane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami do podłączenia kotła  o wymaganej mocy ( norma PN-91/B-02413),

 

 

Ø       Po demontażu kotła przez wykonawcę i odstawieniu go w twojej kotłowni, jesteś zobowiązany zutylizować (wyzłomować) stare źródło ciepła i przekazać dokument utylizacji do Operatora poprzez Wykonawcę, najpóźniej              w dniu odbioru nowego źródła ciepła.

   

Ø       Jeśli zdecydowałeś się na piec gazowy zlecić wykonanie projektu budowy lub przebudowy instalacji gazowej oraz uzyskać pozwolenie na budowę lub przebudowę wewnętrznej instalacji gazowej (Wydział Architektury Starostwa Powiatowego w Pszczynie)

 

 

Jeśli wymagane jest pozwolenia na budowę (dot. tylko wymiany kotła na gazowe), będziesz zobowiązany zawiadomić Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Pszczynie  o rozpoczęciu prac.

 

Etap V - Odbiór i rozliczenie finansowe inwestycji   

Ø       Jeśli wymagane było pozwolenia na budowę będziesz zobowiązany zawiadomić Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Pszczynie o zakończeniu prac budowlanych (dot. tylko wymiany kotła na gazowy).

Ø       na własny koszt, zorganizujesz odbiór kotłowni przez kominiarza ( dot. tylko wymiany kotła na gazowy)

Ø       Wykonawca zorganizuje końcowy odbiór techniczny, w którym uczestniczyć będą: Inspektor Nadzoru w imieniu Operatora oraz przedstawiciel Operatora, Ty oraz Wykonawca

Ø       Wykonawca we współpracy z Tobą przygotuje komplet dokumentów potwierdzających przeprowadzenie inwestycji i dokonania odbioru technicznego

Ø       Po sprawdzeniu dokumentacji, Wykonawca złoży do Operatora stosowne dokumenty niezbędne do rozliczenia Inwestycji

Ø       Przelew przez Urząd Gminy na konto Wykonawcy części kosztów kwalifikowanych.