Przewodnik dla uczestników PROGRAMU OGRANICZENIA NISKIEJ EMISJI w Gminie Suszec - 2008r. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
INFORMACJE OGÓLNE O PROGRAMIE
Zasadniczym celem Programu Ograniczenia Niskiej Emisji jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery przez kotły na paliwo stałe zainstalowane w prywatnych domach jednorodzinnych. Ograniczenie tej emisji spowoduje poprawę stanu zdrowia i warunków życia mieszkańców oraz polepszenie walorów estetycznych regionu.
Program ten realizowany jest poprzez wymianę nieefektywnych źródeł ciepła na kotły efektywne i ekologiczne ( tj. retortowe i gazowe).
Najważniejszą zaletą Programu jest to, że każdy uczestniczący w nim Inwestor otrzyma w formie dotacji częściowe pokrycie nakładów poniesionych przy realizacji inwestycji. Przykładowo: mieszkaniec realizujący w ramach Programu modernizację kotłowni (kotła wraz z osprzętem), otrzyma pomoc od Urzędu Gminy w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych inwestycji, ale nie więcej niż 7.000 zł.
Program realizowany jest przez Urząd Gminy Suszec ze środków pochodzących z pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Operatorem odpowiedzialnym za koordynację projektu i obsługę jego uczestników jest Bieruńska Fundacja Inicjatyw Gospodarczych, ul. Turystyczna 1, 43-155 Bieruń.
Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: www.bip.suszec.iap.pl lub pod numerem telefonu:
- Operator: 032 324 25 08
- Urząd Gminy: 032 449 30 70 -71
Pięć etapów sprawnej realizacji inwestycji w Programie ONE w gminie Suszec
ETAP I – Kwalifikacja ankiety (wniosku)
Ø Potwierdź swoje uczestnictwo w Programie ONE poprzez podpisanie stosownego oświadczenia w Biurze Zamówień Publicznych jeżeli nie jesteś wpisany do Programu to istnieje możliwość wpisania się na listę rezerwową, poprzez złożenie stosownej ankiety.
Ø W terminie wyznaczonym przez Operatora i uzgodnionym z Tobą Operator odwiedzi Twoją nieruchomość i stwierdzi czy spełnia ona kryteria uczestnictwa w programie i przygotuje dokumentację.
Ø Wymiana kotłów odbędzie się w dwóch etapach tzn. mieszkańcy zakwalifikowani do etapu I są zobowiązani do wymiany kotła do dnia 30.08.2008r. zaś mieszkańcy z etapu II do dnia 15.10.2008r.
ETAP II - Zebranie i dostarczenie wymaganych dokumentów do Operatora
Będziesz potrzebował następujące dokumenty, których koszty uzyskania musisz pokryć sam (bez dofinansowania):
Ø Oświadczenie o własności budynku lub pełnomocnictwo (w przypadku współwłasności budynku) podpisane przez wszystkich współwłaścicieli budynku do reprezentowania inwestora w ramach Programu
Ø Wstępną opinię kominiarską - oryginał
Ø Umowa na wywóz nieczystości stałych
Gdy zgromadzisz już wszystkie wymagane dokumenty, udaj się do Urzędu Gminy z tymi dokumentami do Biura Zamówień Publicznych (najpóźniej do dnia podpisania umowy).
Koniec etapu II. Przed przejściem do kolejnego etapu, z listy dostępnej w Urzędzie Gminy i na stronie
internetowej, musisz wybrać wykonawcę wymiany kotła
Ø W dniu 19.04.2008r. (sobota ) w godz. od 9.00 do 14.00 na Parkingu Odnowy w Suszcu przy ul. Szkolnej (obok szkoły) odbędzie się wystawa urządzeń grzewczych.
Ø Skontaktuj się z dowolną liczbą Wykonawców zakwalifikowanych na liście do wymiany kotłów.
Ø Poproś ich o określenie oferty cenowej i terminu realizacji.
Ø Wybierz jednego Wykonawcę, który oferuje najlepsze dla Ciebie warunki do wymiany kotła w Twoim domu i który sporządzi kosztorys.
Etap III - Umowa trójstronna
1. Wybrany przez Ciebie Wykonawca:
Ø Odwiedzi twój budynek oraz sporządzi protokół z inwentaryzacji
Ø Przedstawi kosztorys ofertowy wraz z załącznikami oraz zakresem niezbędnych do wykonania prac.
Zaakceptowany przez Ciebie kosztorys przekaż do Urzędu Gminy (Biuro Zamówień Publicznych),w terminie:
a) do dnia 30.05.2008r. - mieszkańcy zakwalifikowani do etap I,
b) do dnia 15.07.2008r.- mieszkańcy zakwalifikowani do etap II.
Kosztorys ofertowy może obejmować tylko elementy wskazane jako koszty kwalifikowane.
(WYKAZ KOSZTÓW KWALIFIKOWANYCH)
1. Zakres kosztów kwalifikowanych wyszczególniony zostanie w kosztorysie, sporządzonym przez OPERATORA.
2. Koszty kwalifikowane to w szczególności:
a) demontaż starego źródła ciepła,
b) zakup i montaż nowego źródła ciepła,
c) zakup i montaż niezbędnej armatury: czopuch, pompa obiegowa, zawory przelotowe i zwrotne, zawór trój-/czwór-drogowy, manometr, termometr, wkład kominowy tylko w przypadku kotła gazowego, zespół rurowy, izolacja rurociągów, osprzęt niezbędny do zainstalowania nowego źródła ciepła.
3. W przypadku elementów nie wymienionych w pkt 2 zakres kosztów kwalifikowanych będzie ustalany indywidualnie przez operatora oraz inspektora nadzoru, w zależności od przedstawionych rozwiązań i uwarunkowań technicznych.
4. Wszelkie pozostałe koszty konieczne do poniesienia przez inwestora w celu prawidłowej realizacji programu uznaje się za niekwalifikowane. Za koszty niekwalifikowane uznaje się m.in.:
a) wykonanie projektu budowy lub projektu przebudowy instalacji gazowej, wykonanego przez firmę posiadającą stosowne uprawnienia,
b) uzyskanie pozwoleń niezbędnych przy wykonywaniu poszczególnych działań objętych programem (pozwolenie na budowę, zawiadomienie o rozpoczęciu oraz zakończeniu robót budowlanych),
c) zlecenie sporządzenia wstępnej opinii kominiarskiej przez uprawnionego kominiarza oraz wykonanie zaleceń wskazanych w ww. opinii,
d) wykonanie robót budowlanych lub towarzyszących, niezwiązanych bezpośrednio z celem programu, np. montaż lub wymiana naczynia wzbiorczego dla kotłów na paliwa stałe, wymiana grzejników itp.
e) zakup i montaż podgrzewacza pojemnościowego (bojlera, zasobnika c.w.u.) w przypadku montażu kotła centralnego ogrzewania,
f) budowa, przebudowa bądź remont przewodu kominowego,
g) zakup i montaż automatyki pokojowej i pogodowej - nie będącej elementem układu sterującego bezpośrednio przy kotle, itp.
W przypadku kosztów niekwalifikowanych realizację zadań musisz ustalić z Wykonawcą na zasadach odrębnej umowy.
2. Zatwierdzenie przez Operatora kosztorysu.
3. Podpisanie umowy trójstronnej pomiędzy Inwestorem, wybranym przez niego Wykonawcą i Urzędem Gminy Suszec. Datę, miejsce i termin podpisania umowy ustali z Tobą pracownik Biura Zamówień Publicznych.
Etap IV - Realizacja projektu
Dokonaj wpłaty na konto Wykonawcy wynagrodzenie w wysokości wynikającej z różnicy pomiędzy
wynagrodzeniem całkowitym, a wysokością dofinansowania w następujących terminach:
- 50% w terminie 7 dni od podpisania umowy.
- pozostałe 50 % w terminie 7 dni przed datą rozpoczęcia realizacji przedmiotu umowy. W przypadku stwierdzenia braku wpłaty w dniu rozpoczęcia robót, Wykonawca odstąpi od wymiany kotła, a Inwestor zostanie wykreślony z listy. Wpłata, która została dokona po podpisaniu umowy z tytułu odstąpienia od umowy i narażenia na poniesienie kosztów przez Wykonawcę nie zostanie zwrócona Inwestorowi.
Przed rozpoczęciem prac, na swój koszt, musisz:
Ø Zlecić sporządzenie wstępnej opinii kominiarskiej przez uprawnionego kominiarza oraz wykonanie zaleceń wskazanych w ww. opinii,
Ø Zlecić na swój koszt wykonanie instalacji elektrycznej w celu podłączenia kotła,
Ø Instalacje centralnego ogrzewania przystosowane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami do podłączenia kotła o wymaganej mocy ( norma PN-91/B-02413),
|
Ø Po demontażu kotła przez wykonawcę i odstawieniu go w twojej kotłowni, jesteś zobowiązany zutylizować (wyzłomować) stare źródło ciepła i przekazać dokument utylizacji do Operatora poprzez Wykonawcę, najpóźniej w dniu odbioru nowego źródła ciepła.
Ø Jeśli zdecydowałeś się na piec gazowy zlecić wykonanie projektu budowy lub przebudowy instalacji gazowej oraz uzyskać pozwolenie na budowę lub przebudowę wewnętrznej instalacji gazowej (Wydział Architektury Starostwa Powiatowego w Pszczynie)
Jeśli wymagane jest pozwolenia na budowę (dot. tylko wymiany kotła na gazowe), będziesz zobowiązany zawiadomić Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Pszczynie o rozpoczęciu prac.
Etap V - Odbiór i rozliczenie finansowe inwestycji
Ø Jeśli wymagane było pozwolenia na budowę będziesz zobowiązany zawiadomić Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Pszczynie o zakończeniu prac budowlanych (dot. tylko wymiany kotła na gazowy).
Ø na własny koszt, zorganizujesz odbiór kotłowni przez kominiarza ( dot. tylko wymiany kotła na gazowy)
Ø Wykonawca zorganizuje końcowy odbiór techniczny, w którym uczestniczyć będą: Inspektor Nadzoru w imieniu Operatora oraz przedstawiciel Operatora, Ty oraz Wykonawca
Ø Wykonawca we współpracy z Tobą przygotuje komplet dokumentów potwierdzających przeprowadzenie inwestycji i dokonania odbioru technicznego
Ø Po sprawdzeniu dokumentacji, Wykonawca złoży do Operatora stosowne dokumenty niezbędne do rozliczenia Inwestycji
Ø Przelew przez Urząd Gminy na konto Wykonawcy części kosztów kwalifikowanych.