ODPOWIEDZI NA PYTANIA WYKONAWCÓW Z DNIA 20.06.2014 R.

 

 

 

 

Treść zapytań wraz z wyjaśnieniami

z dnia 20.06.2014 r.

 

dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na udzielenie zamówienia publicznego pn. „Realizacja II etapu inwestycji pn.: „Przebudowa ulicy Szkolnej i Napieralskiego w Rudziczce”,  tj. odcinka o łącznej długości około 954 mb wraz z odwodnieniem”

 

W odpowiedzi na pytania wykonawców związane z przygotowaniem oferty na realizację w/w zadania, Zamawiający, na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień udziela następujących, wiążących dla wykonawców wyjaśnień, które udostępnia na stronie internetowej, bez ujawniania źródła zapytań:

 

PYTANIE 1:

Dotyczy wzoru umowy §3 ust. 2 pkt g - Wnosimy na usunięcie w §3 ust. 2pkt g wyrażenia: „i pokrycia kosztów z tego wynikających”, gdyż obecny zapis jest niezgodny z art. 40 Ustawy o Drogach Publicznych. Skoro zezwolenie na zajęcie pasa drogowego i wymiar opłaty oraz ewentualne nałożenie kary następuje w drodze decyzji administracyjnej, należy wskazać, iż zobowiązanym z tego tytułu jest strona, czyli inwestor. Wskazane przez dr K. Sobieralskiego (Zajęcie pasa drogowego a zamówienia publiczne Przetargi Publiczne nr 3/2007, s. 27) stanowisko zostało powszechnie przyjęte przez UZP, który uznaje za niedopuszczalne praktyki stosowane przez zamawiających, wyłaniających wykonawcę w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp), gdy już w specyfikacji istotnych warunków zamówienia ( art. 36 ust.1 Pzp) określa się, że wykonawcę obciążać będą koszty zajęcia pasa drogowego (opłaty i kary). Zatem jeśli w trakcie przeprowadzonej inwestycji zachodzi konieczność  zajęcia pasa drogowego, to uzyskanie zezwolenia, wniesienie opłaty czy też poniesienie konsekwencji niezastosowania się do przepisów należy do zadań zamawiającego. W związku z powyższym, wnioskujemy o usunięcie z SIWZ zapisów dotyczących poniesienia kosztów zawiązanych z zajęciem pasa ruchu drogowego przez Wykonawcę.

 

ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:

Wykonawca nie ponosi kosztów zajęcia pasa drogowego dróg gminnych. Jeżeli w trakcie wykonywania robót wystąpi konieczność zajęcia pasa drogowego dróg powiatowych, łączących się z drogami objętymi w/w przedmiotem zamówienia to wykonawca, na podstawie upoważnienia uzyskanego od ZAMAWIAJĄCEGO będzie zobowiązany do uzyskania zgody na zajęcie pasa drogowego od zarządcy tej drogi i pokrycia kosztów z tego wynikających.

Zapis §3 ust. 2 pkt g) istotnych postanowień umowy, pozostaje bez zmian.

 

PYTANIE 2:

Dotyczy wzoru umowy §8 ust. 2  – „koszty dotyczące opłat związanych z zajęciem pasa drogowego w celu wykonania robót”- wnosimy o usunięcie zapisu.

 

 

ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:

Zapis §8 ust. 2 istotnych postanowień umowy, stanowiących zał. nr 2 do SIWZ pozostaje bez zmian.

 

PYTANIE 3:

Dotyczy wzoru umowy §8 ust. 15 – Wnosimy o zmianę w §8 ust. 15 wartości zatrzymania wynagrodzenia brutto do wysokości 5 % powszechnie stosowanego w tego rodzaju zamówieniach.

 

ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:

Zapis §8 ust. 15 istotnych postanowień umowy, pozostaje bez zmian.

 

PYTANIE 4:

Dotyczy wzoru umowy §9 ust. 1 – wnosimy o skrócenie okresu wskazanego §9 ust. 1 – do 36 miesięcy. Wymagany przez Zamawiającego okres nie jest stosowany w umowach dotyczących napraw i remontów dróg, a jedynie w przypadku budowy nowych dróg bardzo rzadko przekracza 60miesięcy.

 

ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:

Zamówienie swym zakresem obejmuje gruntowną przebudowę dróg polegającą na rozbiórce istniejącej konstrukcji i wykonaniu nowej konstrukcji od podstaw. W związku z powyższym Zamawiający nie wyraża zgody na skrócenie okresu gwarancji określonego §9 ust. 1 istotnych postanowień umowy, do 36 miesięcy.

 

PYTANIE 5:

Dotyczy wzoru umowy §10 ust. 1a, 1b, 1a – Wnosimy o zmianę wysokości kar do 0,1% - który jest powszechnie przyjęty w tego typu zamówieniach i nie narusza zasady miarkowania kar umownych. Wprawdzie możliwość dochodzenia kary umownej nie jest uzależniona wprost od wystąpienia szkody, jednak ocena zaistniałej z tego powodu szkody może mieć wpływ na ograniczenie wysokości dochodzonej kary umownej (por. wyroku Sądu Najwyższego z dnia 19 kwietnia  2006 r., sygn. akt V CSK 34/06). Co więcej, Sąd Najwyższy podniósł, że oceniając, czy kara umowna jest rażąco wygórowana, czy nie, należy kierować się wysokością rzeczywiście poniesionej szkody (rozumianej szeroko jako wszelkie negatywne konsekwencje niewykonania zobowiązania; m.in. SN w wyroku z 14 kwietnia 2005, sygn. akt II CK 626/04), a dokładniej – wysokością odszkodowania, jakie byłoby należne wierzycielowi na zasadach ogólnych. Wynika to z brzmienia art. 484 §2 k.c., który odnosząc się do: „rażąco wygórowanej” kary, implikuje istnienie znacznej dysproporcji między poniesioną szkodą a żądaną karą. I chodź na etapie decydowania o tym, czy kara umowna się należy, czy nie, istnienia szkody poniesionej przez wierzyciela nie bierze się
w ogóle pod uwagę (szkoda nie ma bowiem znaczenia dla ustalenia, czy kara się należy, czy nie), to przy ocenie wysokości kary umownej w związku z jej miarkowaniem trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jej istnienie, ale i rozmiar.

 

ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:

Zapis §10 ust. 1a, 1b, 1a (dotyczy ust 1d wg zmiany z dnia 20.06.2014 r.) istotnych postanowień umowy, pozostaje bez zmian.

 

 

PYTANIE 6:

Dotyczy wzoru umowy §10 ust. 1f – Wnosimy o zmianę wysokości kar do 0,5% - który jest powszechnie przyjęty w tego typu zamówieniach i nie narusza zasady umiarkowania kar umownych. Wprawdzie możliwość dochodzenia kary umownej nie jest uzależniona wprost od wystąpienia szkody, jednak ocena zaistniałeś z tego powodu szkody może mieć wpływ na ograniczenie wysokości dochodzonej kary umownej (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19 kwietnia 2006 r., sygn.. akt V CSK 34/06)m. Co więcej, Sąd Najwyższy podniósł, że oceniając, czy kara umowna jest rażąco wygórowana, czy nie, należy kierować się wysokością rzeczywiście poniesionej szkody (rozumianej szeroko jako wszelkie negatywne konsekwencje niewykonania zobowiązania; tak m.in. SN w wyroku z 14 kwietnia 2005, sygn. akt II CK 626/04), a dokładniej – wysokością odszkodowania, jakie byłoby należne wierzycielowi na zasadach ogólnych. Wynika to z brzmienia artykułu 484 § 2 k.c., który odnosząc się do: „rażąco wygórowanej” kary, implikuje istnienie znacznej dysproporcji między poniesioną szkodą a żądaną karą. I choć na etapie decydowania o tym, czy kara umowna się należy, czy nie, istnienia szkody poniesionej przez wierzyciela nie bierze się w ogóle pod uwagę (szkoda nie ma bowiem znaczenia dla ustalenia, czy kara się należy, czy nie), to przy ocenie wysokości kary umownej w związku z jej miarkowaniem trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jej istnienie, ale i rozmiar.

 

ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:

Zapis §10 ust. 1f (dotyczy ust 1 lit. i) wg zmiany z dnia 20.06.2014 r.) istotnych postanowień umowy, pozostaje bez zmian.

 

PYTANIE 7:

Dotyczy wzoru umowy §10 ust. 1a i 1b – Wnosimy o zmianę z „opróżniania” na zwłokę. Wykonawca nie może odpowiadać za opóźnienia w dotrzymaniu terminów umownych zależne np. od Zamawiającego. Na poparcie niniejszego stanowiska można wskazać wyrok SN z dnia 17.06.2003 r., III CKN 122/01: „Kara umowna ma na celu naprawienie szkody poniesionej przez wierzyciela na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. W art. 483 §1 k.c. wyraźnie mowa jest o prawieniu szkody, które następuje przez zapłatę kary umownej, a w art. 484 §1 k.c. ustawodawca wskazuje, że kara umowna należy się bez względu na wysokość poniesionych kosztów. Ustawowe określenie „bez względu na wysokość poniesionej szkody” nie może być utożsamiane z określeniem „niezależnie od poniesienia szkody”. Ponadto zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 16 stycznia 2013 roku, sygnatura akt II CSK 331/2012 za opóźnienia, które są wynikiem złych warunków atmosferycznych w trakcie realizacji kontraktów na roboty budowlane nie powinna być naliczona kara umowna za ten okres. Z sentencji tego wyroku wynika, że zła pogoda wyłącza odpowiedzialność wykonawcy, skoro nie ma on z tego powodu możliwości ukończenia robót w terminie.

 

ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:

Zamawiający pozostawia zapisy w §10 ust 1a) i 1b) istotnych postanowień umowy bez zmian. Zmiany rzutujące na termin wykonania umowy zostały określone w pkt 21.2 SIWZ, gdzie Zamawiający wyszczególnił sytuacje, w których Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie.

 

PYTANIE 8:

Prosimy o informację związaną z tymczasową organizacją ruchu: Czy Zamawiający dopuszcza całkowite zamknięcie ul. Szkolnej i Napieralskiego na czas trwania robót (za wyjątkiem dojazdu mieszkańców remontowanego odcinka).

 

ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:

Zamawiający dopuszcza całkowite zamknięcie ul. Szkolnej i Napieralskiego na czas trwania robót za wyjątkiem dojazdu mieszkańców remontowanego odcinka oraz służb komunalnych. Zaleca się jednak aby przewidzieć taką organizację prac aby przebudowę odcinka ul. Szkolnej od skrzyżowania z ul. Woszczycką do posesji nr 20 wykonać niezależnie od przebudowy pozostałego odcinka ul. Szkolnej i ul. Napieralskiego w celu zachowania stałego dojazdu do przebudowanego w pierwszym etapie odcinka ul. Szkolnej od posesji nr 20 do posesji nr 35 oraz skrócenia okresu ograniczonego dostępu do szkoły wraz z jej parkingiem szczególnie w czasie trwania roku szkolnego.

 

 Wójt Gminy Suszec

Marian Pawlas

 

 

 

 

Data opublikowania
Osoba wprowadzająca informację Łukasz Majorowski
Liczba wyświetleń 249
Czas Dane osoby zmieniającej Opis zmiany
Łukasz Majorowski ODPOWIEDZI NA PYTANIA WYKONAWCÓW Z DNIA 20.06.2014 R. - Moduł - zmiana zawartości
Łukasz Majorowski ODPOWIEDZI NA PYTANIA WYKONAWCÓW Z DNIA 20.06.2014 R. - Moduł - zmiana zawartości
Łukasz Majorowski ODPOWIEDZI NA PYTANIA WYKONAWCÓW Z DNIA 20.06.2014 R. - Moduł - zmiana zawartości
Spyra Spyra ODPOWIEDZI NA PYTANIA WYKONAWCÓW Z DNIA 20.06.2014 R. - Strona - nowa