Uchwała Nr XXVI/7/213/2005xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Rady Gminy Suszec
z dnia 27 stycznia 2005 r.
w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
Na podstawie art.24 ust.1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( Dz. U. Nr 72 poz.747 ze zm. ) i art.18 ust. 1 i ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t. j. Dz. U. Nr 142 poz.1591 z 2001 r. ze zm.)
Rada Gminy Suszec
uchwala
§ 1
Zatwierdzić taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Suszec Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suszcu zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały będącym jej integralną częścią.
§ 2
Taryfy obowiązują w okresie od 11 marca 2005 roku do 10 marca 2006 roku.
§ 3
Zobowiązać Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suszcu do ogłoszenia taryf na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Suszec oraz PGK Sp. z o.o. w Suszcu w terminie do 7 dni od dnia podjęcia przedmiotowej uchwały.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Suszec.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem 11 marca 2005 roku.
Załącznik nr 1
do uchwały Nr XXVI/7/213/2005
Rady Gminy Suszec
z dnia 27 stycznia 2005 r.
Taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę
i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
1. Informacje ogólne
Niniejsze taryfy stanowią zestawienia cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków obowiązujących na terenie gminy Suszec w okresie 12 miesięcy od dnia 11.03.2005r. do dnia 10.03.2006r. Taryfy określają także warunki ich stosowania. Opracowane zostały na podstawie zasad określonych w art.20-23 ustawy z dnia 7.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747), zwanej dalej Ustawą, oraz przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.03.2002. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 26, poz. 257), zwanego dalej Rozporządzeniem.
Taryfowe ceny i stawki opłat dotyczą wszystkich finalnych odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych, świadczonych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suszcu.
2. Rodzaj prowadzonej działalności
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie zezwolenia wydanego Decyzją Wójta Gminy Suszec z dnia 20.10.2002r.
Zgodnie z zezwoleniem przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest dostarczanie wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków za pomocą urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych stanowiących własność przedsiębiorstwa, lub będących w użytkowaniu przedsiębiorstwa, a stanowiących własność Gminy Suszec. W czasie wejścia nowych taryf w życie (najprawdopodobniej w marcu 2005 r) Gmina Suszec wniesie do Spółki jako aport dalszą część infrastruktury wodociągowo kanalizacyjnej o wartości księgowej ok. 6,5 mln. zł.
3. Taryfowe grupy odbiorców usług
Dokonano podziału odbiorców usług zaopatrzenia w wodę na dwie taryfowe grupy odbiorców: odbiorców detalicznych oraz odbiorców hurtowych, natomiast dla odbiorców usług odprowadzania ścieków wydzielono jedną wspólną taryfową grupę odbiorców.
Do pierwszej grupy odbiorców detalicznych zalicza się indywidualne gospodarstwa domowe zużywające wodę wyłącznie dla zaspokojenia własnych potrzeb bytowych oraz odbiorców grupowych (instytucje, działalność gospodarczą) zużywających wodę w ilości do 2000 m3/m-c.
Do drugiej grupy odbiorców hurtowych zalicza się w/w odbiorców zużywających wodę w ilości powyżej 2000 m3/m-c.
4. Rodzaje i wysokość cen i stawek opłat
W rozliczeniu z poszczególnymi taryfowymi grupami odbiorców usług, o których mowa w pkt.3, obowiązują zróżnicowane ceny i stawki opłat oraz zasady ich stosowania.
Przy rozliczeniach za dostarczoną wodę zarówno dla odbiorców detalicznych, jak i hurtowych, obowiązują taryfy dwuczłonowe składające się z :
- opłaty zmiennej za 1 m3 dostarczonej wody, i
- stawki opłaty abonamentowej (stałej) – niezależnej od faktu i wielkości poboru wody. Stawka opłaty abonamentowej wyrażona jest w złotych na 1 punkt poboru wody na miesiąc.
Przy rozliczeniach ryczałtowych wielkość ryczałtu ustala się na 3 m3 na 1 osobę miesięcznie.
Zróżnicowanie ceny pomiędzy obiema taryfowymi grupami odbiorców jest podyktowane niższymi kosztami świadczenia usług w przypadku dużych zakupów wody w porównaniu ze świadczeniem usług na rzecz drobnych odbiorców wody. Rozbiór wody dokonywany w dużych ilościach odbywa się przy minimalnym poziomie strat oraz przy wykorzystaniu części sieci wodociągowej gminy Suszec. Również amortyzacja sieci wodociągowej w Suszcu została podzielona w proporcji do sprzedaży na obie grupy taryfowe odbiorców.
Tabela 1
Wysokość cen i stawek opłat za dostarczaną wodę
Lp. |
Taryfowa grupa odbiorców |
Wyszczególnienie |
Cena / stawka Netto |
Cena / stawka brutto |
Jednostka miary |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Odbiorcy detaliczni Zużycie do 2 tys. m3/m-c |
Cena za 1 m3 wody (zmienna) |
4,25 |
4,55 |
zł/m3 |
Stawka opłaty stałej (abonamentowej) |
7,00 |
7,49 |
zł/m-c | ||
2. |
Odbiorcy hurtowi Zużycie powyżej 2 tys. m3/m-c |
Cena za 1 m3 wody (zmienna) |
2,86 |
3,06 |
zł/m3 |
Stawka opłaty stałej (abonamentowej) |
1900,00 |
2033,00 |
zł/m.-c |
Przy rozliczeniach za odprowadzone ścieki obowiązują taryfy dwuczłonowe składające się z:
- opłaty zmiennej za 1 m3 odprowadzonych ścieków, i
- stawki opłaty abonamentowej (stałej) – niezależnej od faktu i wielkości odprowadzania ścieków. Stawka opłaty abonamentowej wyrażona jest w złotych na 1 punkt zrzutu ścieków na miesiąc.
Przy rozliczeniach ryczałtowych wielkość ryczałtu ustala się na 3 m3 na 1 osobę miesięcznie.
Tabela 2
Wysokość cen i stawek opłat za odprowadzone i oczyszczone ścieki
Lp. |
Taryfowa grupa odbiorców |
Wyszczególnienie |
Cena / stawka Netto |
Cena / stawka brutto |
Jednostka miary |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Odbiorcy detaliczni |
Cena za 1 m3 ścieku (zmienna) |
14,25 |
15,25 |
Zł/m3 |
Stawka opłaty stałej (abonamentowej) |
7,00 |
7,49 |
Zł/m.-c |
Do cen i stawek opłat zawartych w kolumnach 4 tabel 1 i 2 dolicza się podatek VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Stawka podatku na dzień złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf wynosi 7%.
5. Warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe
Rozliczenie za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków prowadzone są zgodnie z przepisami ustawy i rozporządzenia, wymienionych w pkt.1 Taryfy.
Ilość wody dostarczanej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazań wodomierzy głównych, o w przypadku ich braku na podstawie ryczałtu.
Ilość ścieków w budynkach wyposażonych w urządzenia pomiarowe ustala się w oparciu o wskazania urządzeń w/w.
W przypadku braku wyposażenia budynków w urządzenia pomiarowe ( co dotyczy prawie 100% odbiorców usług przedsiębiorstwa w tym zakresie) ilość dostarczanych ścieków, zgodnie z art.27 ust.5 ustawy, ustala się jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie.
W rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość ich zużycia ustalana jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług, na warunkach technicznych określonych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. w Suszcu.
W przypadku niesprawności wodomierza głównego, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe – na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na wniosek odbiorcy usług dokonuje sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza, jednak w przypadku braku potwierdzenia jego niesprawności, pokrywa on koszty sprawdzenia.
O ile umowa nie stanowi inaczej, opłaty za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków pobierane są za okresy ok. 2 – miesięczne. Odbiorcy usług przedsiębiorstwa prowadzący działalność gospodarczą mogą być rozliczani na ostatni dzień każdego miesiąca.
Opłata abonamentowa stała jest naliczana także w przypadku braku poboru wody.
Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki w warunkach i terminach określonych w umowie.
6. Warunki stosowania cen i stawek opłat
6.1 Zakres świadczenia usług dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców
Wydzielając 2 taryfowe grupy odbiorców (detalicznych i hurtowych), zróżnicowano ceny w zależności od ilości pobranej w danym miesiącu wody. W ten sposób dla wody zakupionej w ilościach powyżej 2 tys. m3 miesięcznie przypisano znacznie mniejszy współczynnik strat na przesyle wody, oraz obciążono proporcjonalnie do sprzedaży tylko amortyzacją sieci miejscowości Suszec, w której występował dotychczas fakt hurtowego poboru wody. Pozwala to zróżnicować taryfowe grupy odbiorców w zakresie opłaty stałej i opłat zmiennych w zależności od wielkości zużycia wody.
Przedsiębiorstwo ponosi koszty stałe utrzymania sieci wodociągowej niezależnie od tego, czy dany odbiorca pobiera wodę, czy też nie. Pokryciu części kosztów stałych służy opłata stała. Wysoka opłata stała w grupie odbiorców hurtowych pełni funkcję motywacyjną i zabezpiecza marżę jak w grupie odbiorców detalicznych przy zakupie wody w ilości 2000 m3/m-c.
Odbiorcami usług w zakresie odprowadzania ścieków są głównie mieszkańcy budynków jedno i wielorodzinnych (ponad 90%) dlatego też ustalono jednakową cenę zarówno dla gospodarstw domowych jak i dostawców ścieków prowadzących działalność gospodarczą. Są to głównie ścieki socjalno-bytowe, więc koszt ich odbioru i oczyszczenia jest jednakowy. Zróżnicowanie pod względem ilości odebranych ścieków uzasadnia taryfa obejmująca cenę za każdy ich m3.
Przedsiębiorstwo ponosi koszty stałe utrzymania sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków niezależnie od tego, czy dany odbiorca odprowadza ścieki, czy też nie. Pokryciu części kosztów stałych służy opłata stała.
W czasie wejścia w życie nowych taryf przewiduje się wniesienie do Spółki przez Gminę Suszec aportem dalszej części sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Spowoduje to obciążenie taryf dodatkowym odpisem amortyzacyjnym oraz podatkiem od nieruchomości, które Spółka ma obowiązek naliczyć i ująć w taryfach jako jeden z uzasadnionych kosztów gospodarki wodno – ściekowej. Bezpośrednim skutkiem tego faktu jest wzrost kosztów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, który – przy stałej wielkości sprzedaży – przekłada się na wzrost stawek opłat za usługi zaopatrzenie w wodę i odprowadzania i oczyszczania ścieków. Wzrost stawek opłat powinien zostać w znacznej części pokryty dopłatą Gminy Suszec do taryfowych grup odbiorców.
6.2 Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług.
Określone w taryfie ceny i stawki opłat stosuje się przy zachowaniu standardów jakościowych obsługi klientów, które wynikają z obowiązujących przepisów prawnych i które zostały określone w zezwoleniu na działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz w regulaminie uchwalonym przez Radę Gminy w Suszcu .